Frågor & svar

Är det första gången du ska ta hjälp med flyttstädningen? Är du nyfiken på hur Flyttstädgruppen fungerar? Hur fungerar RUT-avdraget? Vad ingår i tjänsterna vi erbjuder?

För att underlätta för dig som kund har vi valt att samla de vanligaste frågorna på ett och samma ställe. Här kan du enkelt hitta svar på de frågor som dykt upp. Skulle du mot förmodan inte hitta svar på din fråga så är du alltid välkommen att ta kontakt med oss via chatten, mail eller telefon!

Vad ingår i en flyttstädning?
Flyttstädning för samtliga rum:

  • Garderober, skåp och lådor rengörs in- och utvändigt (invändigt endast om det är tomt)
  • Golv dammsugs och våttorkas.
  • Rengöring av socklar, lister samt dörrar och dörrkarmar.
  • Rengöring av element, även bakom.
  • Rengöring av fönsterbänkar och trösklar.

 

Kök:

  • Rengöring av spis, ugn, värmeskåp, plåtar och galler, spis dras fram.
  • Rengöring av kyl- och frys, in- och utvändigt, även under (frys rengörs endast om den är
    avfrostad och tom när städningen påbörjas).
  • Rengöring av köksfläkt, ventil, arbetsbänkar och diskbänk.
  • Rengöring av diskmaskin, in- och utvändigt.
  • Avtorkning av köksskåp och -lådor.
  • Golv rengörs och våttorkas.
  • Rengöring av element.

 

Badrum och toalett:

  • Rengöring/avkalkning av kakel och klinker, avtorkning av väggar.
  • Rengöring av toalettstol och tvättställ.
  • Rengöring av badkar, in- och utvändigt samt under (front till jacuzzi demonteras och
    monteras av kunden).
  • Rengöring av fast belysning.
  • Golv rengörs och våttorkas.
  • Avtorkning av badrumsskåp samt putsning av speglar (inuti endast om de är tömda).
  • Rengöring/avkalkning av kranar.
  • Rengöring av element samt ventiler.
  • Rengöring av golvbrunn.

 

Fönster:

  • Putsning av fönster, samtliga sidor, 4 eller 6 sidor,
  • Rengöring av fönsterkarmar.
  • Avtorkning av fönsterbrädor.
  • Fönster som ej går att öppna tvättas ej mellan, endast in och utsida utförs då.
  • Insida putsas enbart om fönster inte går att öppna.

 

Tvättstugor:

  • Rengöring av element.
  • Rengöring av tvättmaskin/torkskåp, in- och utvändigt.
  • Rengöring av golv, socklar, lister samt dörrpartier.
  • Rengöring av golvbrunn.

Vad bör jag tänka på i samband med flyttstädningen?

  • Töm bostaden på möbler & saker.
  • Demontera front till badkar.
  • Dra fram tunga möbler såsom spis.
  • Kyl & frys ska vara avfrostade.
  • Väggar & tak dammtorkas enbart.
  • El & varmvatten ska finnas i bostaden.
  • Meddela oss alltid i förväg om det finns skador/slitage i bostaden vi bör veta om.
  • Du behöver vara nåbar via telefon när vi utför flyttstädningen.
  • I samband med utförd flyttstädning utförs en obligatorisk besiktning tillsammans med dig.
  • Vill du även få flyttstädning av biytor som t ex inglasad balkong, fönsterbleck, förråd, källare
    och garage kan du beställa detta separat – både i samband med din bokning eller som
    komplettering.

Skicket på städytorna

  • Offererade priser gäller vid normal nedsmutsning, samt att objektet är tomt vid flyttstädning.
  • Om skicket på städytorna i din bostad inte bedöms vara av normal grad kontaktar vi dig för
    att diskutera eventuell extra debitering.

Om jag har biytor som jag också vill ha städade?

  • Vill du även få flyttstädning av biytor som inglasad balkong, fönsterbleck, förråd, källare och
    garage kan du beställa detta separat – både i samband med din bokning eller som
    komplettering.

Nycklar & upplåsning?

  • Om du som kund vill att vi ska lämna nyckeln till din bostad i postfack, brevlåda eller
    brevinkast ansvarar Flyttstädgruppen ej för nyckeln från och med att vi lagt ifrån oss denna
    på anvisat ställe.
  • Vi ser gärna att du eller någon annan finns på plats och låser upp till personalen.
  • Om nyckel måste hämtas på annan plats än städadressen tillkommer extra debitering.

Vad gäller angående era priser?

  • I priset ingår materiel samt resor.
  • Gäller normal nedsmutsning samt att objektet är tomt vid flyttstädning.
  • Om skicket på städytorna i din bostad inte bedöms vara av normal grad kontaktar vi dig för
    att diskutera eventuell extra debitering.

Hur går betalning till?

  • Betalning kan ske mot kontantfaktura efter arbetets slutförande eller i efterskott via faktura.
  • Som privatperson gäller 10 dagars betalningstid från fakturadatum.
  • Som företag eller organisation gäller betalningstid enligt överenskommelse.

Hur använder ni er av mina personuppgifter?

  • Personuppgifter hanteras i enlighet med kreditupplysningslagen (KUL) som trädde i kraft 1
    januari 2011 samt enligt gällande lagstiftning (PUL).
  • För privatpersoner krävs att vi har ditt personnummer för att kunna erbjuda RUT-avdrag via
    Skatteverket.

Besiktar ni städobjektet före flyttstädning?

  • Vår långa och gedigna erfarenhet av flyttstädningar i alla dess former gör att vi i de allra
    flesta fall kan ge våra kunder en korrekt prisbild utan att besöka de aktuella städobjekten
    före städningens start. Givetvis erbjuder vi dock möjlighet till granskning av objektet i förväg
    om kunden har särskilda önskemål om detta – ta i så fall den dialogen med vår kundtjänst i
    samband med bokningen.
  • Om städteamet vid städningens start upptäcker att t ex de aktuella städytornas skick är
    sådant att det inte kan anses normalt, eller att städytornas storlek inte överensstämmer med
    vad som ursprungligen angavs så kontaktar vår kundtjänst dig för en vidare dialog.

Besiktning efter utförd flyttstädning?

  • I samband med utförd flyttstädning utförs en obligatorisk besiktning tillsammans med
    antingen dig, hyresvärden, mäklaren eller den nya hyresgästen/ägaren.
  • Besiktning efter utförd flyttstädning sker både för att vi skall kunna garantera att beställaren
    skall bli nöjd med slutresultaten samt för att vi skall kunna ha möjlighet att åtgärda
    eventuella anmärkningar.

Vilka garantier erbjuder ni?

  • Vi har en kvalitetsgaranti, som innebär att vi åtgärdar det du inte är nöjd med.
    Direkt i samband med utförd flyttstädning genomför kunden och det aktuella städteamet
    tillsammans en besiktning av det genomförda arbetet.
  • Besiktningen genomförs enligt Flyttstädgruppen i Sverige AB i Sveriges standardiserade
    protokoll.
  • Skulle det i samband med besiktningen upptäckas eller påpekas brister i städningen åtar
    Flyttstädgruppen i Sverige AB sig att senast tre arbetsdagar efter reklamationen åtgärda
    dessa fel. Därefter genomförs en ny besiktning av de aktuella punkterna. Klagomål efter
    kundens godkännande beaktas ej.

Vad gäller om jag vill avboka städningen?

  • Avbokning av tjänsten ska ske minst 5 dagar innan städning utförs, annars faktureras fullt
    belopp.

Vad har ni för miljöpolicy?

  • Vi eftersträvar alltid att uppfylla samhällets och andra intressenters högt ställda krav på
    miljöhänsyn och god arbetsmiljö.
  • Vi använder oss enbart av moderna hjälpmedel och av rengöringsmedel som är skonsamma
    mot både ditt hem och miljön.

Hur kvalitetssäkrar ni era flyttstädningar?

  • Vår kvalitetspolicy gör att du som kund blir bemött på ett tillfredsställande sätt samt nöjd
    med den service vi erbjuder. Genom tydliga arbetsbeskrivningar för varje kund vet våra
    medarbetare precis vad som ska göras.
  • Samtliga av våra tjänster, inklusive de som vi hyr in från underleverantörer, är
    kvalitetskontrollerade och garanterade av oss, hela vägen.

Detta uppnås genom att:

  • Ledningen avsätter tillräckliga resurser för kvalitetsarbetet.
  • Varje projekt sköts så att det blir en god referens för fortsatta affärer.
  • Vi alltid erbjuder kundanpassade lösningar.
  • Vi regelbundet förbättrar verksamheten i riktning mot ökad kundtillfredsställelse.
  • Vi sätter konkreta mål för kvalitetsarbetet.
  • Vi har ett effektivt ledningssystem som fortlöpande utvärderas och förbättras.

Hur fungerar detta med RUT-avdrag?

  • RUT är en förkortning av Rengöring, Underhåll och Tvätt.
  • RUT-avdrag används för att beskriva möjligheten till skatteavdrag för husarbete.
  • Det är endast privatpersoner som kan nyttja möjligheten till RUT-avdrag.
  • RUT-avdraget för våra tjänster ligger på 50%, dvs du betalar endast halva kostnaden.
  • Du kan få göra avdrag från din skatt för arbetskostnaden när du anlitar någon för
    hushållsnära tjänster.
  • Du som köper RUT-tjänster ansöker inte själv om RUT-avdraget. Detta gör den som utfört
    arbetet. Det företag som du anlitar drar av en del av arbetskostnaden på fakturan till dig.
  • Avdrag ges enbart för arbetskostnad.